In Control Scan Bepaal waar je nu staat met de In Control Quick Scan. PrivacyDe score zal nooit aan anderen ter beschikking worden gesteld. ScoreJe antwoorden worden in een eindscore samengevat. In Control Scan (klein) Key Performance Indicators Voor de lange termijn zijn duidelijke doelstellingen en daarvan afgeleide Key Performance Indicators belangrijk. Ondanks dat deze business-termen te veel en verkeerd (kunnen) worden gebruikt biedt het duidelijkheid. Voor jezelf en alle collega's. Financieel Management ALGEMEEN - Ik heb goed inzicht in mijn Brutowinst en bedrijfsresultaat: Per bedrijfsactiviteit/regio/afdeling. ALGEMEEN - Budgettering en Prognoses: Ik heb geen budget en doe niet aan Prognoses. Mijn budget versus realisatie controleer ik periodiek. Mijn budget versus realisatie controleer ik periodiek én ik maak periodiek een Prognose. SERVICECONTRACTEN - Ik heb inzicht in de marge op mijn servicecontracten Onderhoudscontracten inclusief storingen en overhead. Onderverdeeld naar klant, locatie en contractsoort. PROJECTEN - Onder Handen Werk (1/2) bepalen: Ik heb periodiek een overzicht van mijn OHW stand. Onder Handen Werk wordt geactiveerd op de Balans. Tussentijdse projectwaarderingen zijn betrouwbaar onderbouwd. PROJECTEN - Onder Handen Werk (2/2) beheersing: Mijn OHW stand is onder controle waardoor voorfinanciering van debiteuren beperkt is. Operationeel SERVICECONTRACTEN - Sturing van vervolgwerkzaamheden: Vereiste vervolgwerkzaamheden worden snel herkent, correct verwerkt en uitgevoerd zodat zowel de klant tevreden is én ook de interne organisatorische kosten beperkt zijn. SERVICECONTRACTEN - Ontzorging voor u opdrachtgever. Dit doe ik met: Meer Jaren Onderhoudsplanningen Risicoanalyses Doornemen jaarlijkse Onderhoudsplanning Uitgebreide rapportages van onderhoud en de storingen per locatie en installatie. SERVICECONTRACTEN - Capaciteitsplanning van beschikbare servicemonteurs t.o.v. benodigde uren voor onderhoud: Voor de middellange termijn heb ik inzicht in de werkdruk zodat eigen personeel effectief wordt ingezet en werkzaamheden over het jaar gelijkmatig verdeelt zijn. PROJECTEN - Beheersing van tijd en kosten van mijn projecten: Gerealiseerde kosten worden verdeeld naar arbeid, materiaal en werk derden. De realisatie kan ik één-op-één vergelijken met de voorcalculatie. PROJECTEN- Capaciteitsplanning van beschikbare projectmonteurs t.o.v. benodigde uren voor projecten: Voor de middellange termijn heb ik inzicht in de werkdruk zodat eigen personeel effectief wordt ingezet en werkzaamheden over het jaar gelijkmatig verdeelt zijn. WERKBONNEN - Afhandeling van werkbonnen tot facturatie: De verschillende soorten werkbonnen, vanuit onderhoud, storingen, regiewerkzaamheden en projecten, worden snel en correct verwerkt. Regie- en orderfacturatie loopt hierdoor geen vertraging op. WERKBONNEN - Vaak zit er omzet 'vast' in werkbonnen. De kosten zijn wel gemaakt maar de afhandeling van de werkbon blijft achter. Ik heb geen idee hoeveel omzet er nog in mijn werkbonnen zit. Dit verloopt in mijn organisatie erg goed. Dit is zeker aanwezig maar in beperkte mate. Ik heb er zicht op. WERKBONNEN - Vervuiling openstaande werkbonnen (van totaal aantal openstaande werkbonnen): <10% 10 % - 30% 30% - 50% Ik heb geen idee Werkbonnen die technisch klaar zijn en/of niet meer nodig. Ze maken de totale nog te plannen werkzaamheden onoverzichtelijk. Personeel ALGEMEEN - De verhouding tussen personeel op kantoor en monteurs buiten: De verhouding binnen versus buiten is financieel optimaal. Dit heb ik ook afgestemd met de benchmark voor de sector waarin ik actief ben. MONTEURS - Verrekenbare uren t.o.v. contracturen: <50% 50% - 70 % 70% - 90% >90% Onbekend De inzet van monteurs op regie en projectwerkzaamheden ten opzichte van het aantal uren dat de monteur onder contract is. ALGEMEEN- Overall ziekteverzuim van het personeel 0% - 2% 3% - 5% 5% - 10% >10% Onbekend Verkoop PROJECTEN - Conversie van projecten naar servicecontracten: Vanwege de bestaande relaties met opdrachtgevers zijn wij in staat om na realisatie de opdrachtgever met een servicecontract van dienst te zijn. De projecten- en service afdeling werken hierin samen. SERVICECONTRACTEN - Spin-Off van servicecontracten is stabiel en winstgevend. Vanuit de servicecontracten worden overige technische storingen, vervangingen en zelfs complete renovaties door ons uitgevoerd. Deze 'spin-off' heb ik in zicht en biedt een goede marge bovenop de servicecontracten zelf. SERVICECONTRACTEN - Hoe flexibel zijn er contractafspraken te maken tijdens onderhandeling? Heel flexibel. Elke afspraak is in principe bespreekbaar. Flexibel maar het moet wel passen binnen de contractsoorten die wij als organisatie hebben samengesteld. Wij bieden 3 soorten contracten aan. Onze interne organisatie is daar volledig op ingericht. DE INFORMATIE ORGANISATIE Niet alleen de vraag óf u de informatie inzichtelijk heeft maar ook de manier waarop dit gebeurd bepaald de mate waarin u In Control bent. Beschikbaarheid van informatie INFORMATIE - Snel en eenvoudig beschikbaar Zonder tussenkomst van IT en/of de financiële afdeling is informatie direct beschikbaar. Hierdoor kan er geen miscommunicatie ontstaan en adequaat op een situatie worden gereageerd. INFORMATIE - Voor iedereen beschikbaar Elke medewerker heeft de beschikking over informatie betreffende zijn werkzaamheden. Met rechten is begrensd welke informatie ingezien mag worden. INFORMATIE - Vanuit verschillende perspectieven De manier van presenteren biedt de mogelijkheid om op verschillende manieren naar de informatie te kijken en niet vanuit één statisch perspectief. Controller maximaal laten functioneren De Controller heeft tijd om zichtbaar te zijn in de organisatie door regelmatig op de werkvloer contacten te onderhouden Ja Nee Dit behoort niet tot het takenpakket van de controller Door standaard rapportages te automatiseren kan de controller zijn toegevoegde waarde verhogen door een breed beeld van de organisatie te krijgen. Contact met collega's geeft perspectief en maakt de financiële afdeling, inclusief de informatievoorziening, toegankelijker. Tijdsbesteding van de Controller aan het structureel updaten van standaard rapportages >50% 30% - 50% 10% - 30% <10% Veel controllers zijn een groot deel van hun tijd bezig met het updaten van standaard rapportages. De rapportages worden in Microsoft Excel gemaakt en zijn foutgevoelig, alleen voor de eigenaar begrijpbaar en kosten veel tijd. Mogelijk dat dit voor u niet direct zichtbaar is. De Controller heeft tijd om op ad-hoc vragen te reageren en kan deze ook in het juiste perspectief plaatsen Door standaard rapportages te automatiseren ontstaat er tijd voor diepgaande analyses op specifieke onderwerpen en voor acute situaties. Doordat de controller midden in de organisatie staat kan hij de vragen en behoefte ook goed inschatten. If you are human, leave this field blank. Bereken score